نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3972
-
الف
+

بازی ماندگار زنده یاد «خسرو شکیبایی» در سریال «شیخ بهایی» + ویدیو

در این ویدیو سکانسی ماندگار از سریال «شیخ بهایی» با بازی مرحوم «خسرو شکیبایی» را تماشا می کنیم.

بیش از یک دهه از درگذشت «خسرو شکیبایی» یکی از هنرپیشه های صاحب نام ایران در عرصه سینما، تیاتر، تلویزیون و دوبله می گذرد اما یاد و خاطرش همچنان در عرصه تصویر و صدا زنده است. وی با بازی ماندگار خود در بسیاری از فلم و سریال ها توانست به یکی از ماندگارترین چهره ها تبدیل شود.

به گزارش آی فیلم 2، سریال پربیننده و ماندگار «شیخ بهایی» آخرین اثر تلویزیونی مرحوم «خسرو شکیبایی» هنرمند پرآوازه تلویزیون و سینمای ایران بود.

سریال «شیخ بهایی» به کارگردانی «شهرام اسدی» در سال 1382 خورشیدی داستان زندگانی «شيخ بهايی» يكی از علمای مسلمان عصر صفوی را روایت می کند كه در سن ۱۲ سالگی به خاطر فشار و آزار حاکم وقت، مجبور می‌شود به همراه خانواده‌اش از لبنان به ایران مهاجرت کند و دوران درخشانی را در تاريخ اين سرزمين رقم می زند.

خسرو شکیبایی

زنده یاد «خسرو شکیبایی» در این سریال کرکتر پدر «شیخ بهایی» را ایفا می کنند.

«شهرام اسدی» کارگردان سریال «شیخ بهایی» در یک مصاحبه با اشاره به حضور مرحوم «خسرو شکیبایی» در این مجموعه گفته است: آن زنده‌یاد از همراه ترین اعضای گروه بود. صحنه‌هایی در برف و سرمای شدید بیش از 10 برداشت گرفته می‌شد اما شکیبایی با صبر و علاقه فشار کار را تحمل می‌کرد. خوشحالم که «شیخ بهایی» تصویری از بازی دلنشین و گرم این بازیگر را به یادگار دارد.

«خسرو شکیبایی» زاده هفتم حمل  1323 خورشیدی در مولوی تهران است. پدرش «احمد شکیبایی» یک صاحب منصب ارتش ایران بود. زمانی که خسرو فقط 14 سال داشت، پدرش بر اثر بیماری سرطان فوت کرد.

وی برای نخستین بار در 19 سالگی روی صحنه تیاتر حضور پیدا کرد، اما ذوق هنری او باعث شد که به «عباس جوانمرد» نویسنده و کارگردان تیاتر خوب ایران معرفی شود.

همین موضوع سرنوشت «خسرو شکیبایی» را به عنوان بازیگری حرفه ای تیاتر رقم زد و از سال 1342 خورشیدی رسماً وارد این عرصه شد و در نمایش هایی از قبیل «همه پسران من»، «سنگ و سرنا»، «بیا تا گل برافشانیم» و «شب بیست و یکم» حضور پیدا کرد.

«شکیبایی» در سال 1353 برای اولین بار در فلم کوتاه «کتیبه» به کارگردانی «فریبرز صالح» نقش بازی کرد. اما در سال 1361 زمانی که در نمایش «شب بیست و یکم» مصروف بازی بود، توانست توجه «مسعود کیمیایی» کارگردان پرآوازه سینمای ایران را به خود جلب کند.

کیمیایی او را برای بازی در کرکتر کوتاهی از فلم «خط قرمز» انتخاب کرد. حضور در همین فلم سبب ساز معرفی خسرو شکیبایی به عرصه سینما شد.

وی پس از تجربه فلم خط قرمز تا سال 1368 هجری خورشیدی در آثار متعددی نقش آفرینی کرد که «رابطه خوب»، «ترن و دزد» و «نویسنده» از جمله آن فلم ها هستند.

اما می توان گفت ایفای نقش در فلم «هامون» به کارگردانی «داریوش مهرجویی» در سال 1368 هجری خورشیدی نام خسرو شکیبایی را بر سر زبان ها انداخت. به گونه ای که برای بازی در این فلم موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از هشتمین جشنواره فلم فجر شد و نگاه هنرمندان، منتقدان و مردم را به خود جلب کرد.

او در عرصه تلویزیون نیز حضور موفقی داشت. وی در سریال های ماندگاری از جمله «مدرس»، «کوچک جنگلی»، «لحظه»، «روزی روزگاری»، «کاکتوس»، «خانه سبز»، «تفنگ سر پر»، «آواز مه» و «در کنار هم»، به ایفای نقش پرداخت.

اگرچه شکیبایی بیشتر به واسطه نقش آفرینی در سینما و تلویزیون شناخته شده است اما صدای او ماندگار و تکرار نشدنی بود. خسرو شکیبایی پنج سال پس از ورود به عرصه تیاتر، در سال ۱۳۴۷ خورشیدی وارد حرفه دوبلوری شد.

استاد «خسرو شکیبایی» مدت ها از عارضه سرطان کبد رنج می برد، سرانجام در 4 صبح روز جمعه، 28 سرطان 1387 خورشیدی به عمر 64 سالگی بر اثر عارضه قلبی در تهران از دنیا رفت. 

در این ویدیو سکانسی از سریال «شیخ بهایی» که یکی از به یادماندنی ترین قسمت های این سریال است را تماشا می کنیم. این سکانس ، آخرین سخنان شیخ عزالدین با مردم جبل عامل لبنان را به تصویر کشیده است.

گفتنی است که سریال «شیخ بهایی» هر شب ساعت 20:00 به وقت تهران، 21:00 به وقت کابل و 21:30 به وقت دوشنبه تاجیکستان از شبکه جهانی آی فیلم 2 نشر می شود.

در پیوند با این خبر بیشتر بخوانید :

«سپنتا سمندریان» بازیگر دوره نوجوانی «شیخ بهایی» را بیشتر بشناسیم

سکانسی ماندگار از سریال «روزی روزگاری» با بازی مرحوم «خسرو شکیبایی»

روزی روزگاری؛ خسرو شکیبایی...

م ح / ح ح

نظر شما
ارسال نظر